Kiedy dziecko zaczyna mówić, jest to jeden z najważniejszych etapów w jego rozwoju. Jest kilka powodów, dla których warto monitorować rozwój mowy dziecka. Niektóre z nich to rozpoznanie, kiedy dziecko ma opóźnienie lub problem z mową. Innym powodem, dla którego warto to obserwować, jest rozwijanie wczesnych umiejętności językowych.
Spis treści
Bełkotanie
Niemowlęta rozwijają swoje umiejętności werbalne, kiedy uczą się nawiązywać relacje z otoczeniem. Do 18 miesiąca życia dzieci mają w swoim słowniku średnio 20 nowych słów. Zaczynają też używać bardziej złożonych zdań.
Pierwsze słowa, których uczą się dzieci, są zazwyczaj jednowyrazowe. Typowe słowa to „baby”, „doggie” i „hi”. Ten etap rozwoju mowy często następuje w ciągu roku od narodzin. Może jednak nastąpić już w czwartym miesiącu życia.
Do szóstego miesiąca życia dzieci zaczynają regularnie gaworzyć. W tym wieku będą wypowiadały przypadkowe sylaby, ale nie będą rozumiały ich znaczenia. Mogą naśladować dźwięki, które słyszą w otoczeniu, lub uczyć się interakcji z innymi ludźmi.
Do 12 miesiąca większość dzieci nauczyła się wymawiać jedno słowo, ale niektóre nadal mówią różnymi dźwiękami. Niektóre dzieci zaczynają używać zdań już w dziewiątym miesiącu życia. Inne potrzebują więcej czasu, żeby mówić spójnie.
Rozwijanie umiejętności językowych w pierwszym roku życia
Umiejętności językowe są ważne dla rozwoju dziecka i przydają się w wielu dziedzinach życia. Mogą zwiększyć pewność siebie, podnieść samoocenę i umożliwić bardziej produktywne interakcje społeczne.
Mimo że umiejętności językowe niemowląt mogą się różnić, istnieją pewne kamienie milowe, które są wspólne dla wszystkich. Oto kilka najważniejszych z nich:
W pierwszym roku życia dziecko zaczyna naśladować dźwięki mowy. Nazywa się to etapem holofrastycznym. Kolejnym etapem jest etap wielowyrazowy. Na tym etapie dziecko zaczyna używać prostych zdań, dodaje więcej słów do swojego słownictwa i staje się bardziej werbalne.
Do drugiego roku życia dziecko będzie potrafiło używać prostych opisów i może zacząć włączać morfemy do zdań. Będzie też potrafiło wskazywać obrazki w książkach.
Kilka miesięcy po tym okresie dziecko zacznie używać bardziej złożonej gramatyki. W wieku pięciu lat dziecko będzie w stanie prowadzić rozmowy podobne do tych, jakie prowadzą dorośli.
Wczesne rozpoznanie opóźnienia lub problemu z mową
Jeśli mowa Twojego dziecka nie rozwija się normalnie, wczesne rozpoznanie może być pierwszym krokiem do określenia najlepszego sposobu rozwiązania problemu. Dzięki wczesnemu rozpoznaniu problemu możesz jak najszybciej rozpocząć terapię, zmniejszając ilość czasu i wysiłku potrzebnego do poprawy umiejętności dziecka.
Jest wiele powodów, dla których dzieci mogą mieć opóźnienie mowy lub zaburzenia komunikacji. Niektóre z nich to problemy ze słuchem, problemy z motoryką jamy ustnej i opóźnienia rozwojowe. Dzieci mają również większe ryzyko wystąpienia zaburzeń mowy, jeśli często chorowały na infekcje ucha lub inne choroby w okresie okołoporodowym. Wczesne wykrycie i interwencja mogą złagodzić emocjonalne i poznawcze deficyty związane z tym zaburzeniem. Leczenie może rozpocząć się już w momencie pojawienia się mowy i może obejmować terapię logopedyczną, system komunikacji obrazkowej oraz komunikację wspomagającą i alternatywną.
Wspieranie rozwoju mowy
Dzieci rozwijają swoje umiejętności językowe i mowy w różnym tempie i w różnym wieku. Istnieje wiele powodów tych różnic. Jedną z głównych przyczyn jest to, że dzieci rodzą się z różnymi zdolnościami słuchowymi. Szacuje się, że do trzech procent dzieci cierpi na zaburzenia słuchu po urodzeniu, co może mieć wpływ na rozwój ich umiejętności komunikacyjnych.
Oprócz problemów ze słuchem istnieje wiele innych przyczyn opóźnień w rozwoju języka. Jeśli jesteś zaniepokojony rozwojem swojego dziecka, koniecznie porozmawiaj o tym z lekarzem i pediatrą. Lekarz może zalecić pomoc patologa mowy.
Niemowlęta zaczynają wydawać dźwięki takie jak gruchanie i gulgotanie około drugiego miesiąca życia. Po dziewięciu miesiącach przechodzą do bardziej ekspresyjnych tonów głosu. Będą też łączyć dźwięki w dłuższe, bardziej podobne do mowy ciągi.
Do 12 miesiąca życia dziecko będzie w stanie wypowiedzieć swoje pierwsze słowa. Należą do nich między innymi „mama”, „piesek” i „książka”.