Jest kilka czynników, które mogą spowodować zamknięcie przestrzeni powietrznej. Należą do nich wybuchy wulkanów, zła pogoda i zatłoczona przestrzeń powietrzna. Wszystkie te czynniki mogą być bardzo poważne i wpływać na loty na całym świecie. W niektórych przypadkach przestrzeń powietrzna jest całkowicie zamknięta i loty nie mogą startować ani lądować.
Spis treści
Rosja
Rosnąca liczba krajów zamknęła swoją przestrzeń powietrzną dla rosyjskich samolotów. Jest to część poważnych sankcji nałożonych na Rosję. Sankcje te obejmują zamrożenie rosyjskich aktywów, ograniczenie dostępu rosyjskich banków do systemu SWIFT oraz wymierzone są w oligarchów.
Zamknięcie rosyjskiej przestrzeni powietrznej wpłynęło na wiele międzynarodowych linii lotniczych. Aerofłot zawiesił loty do Europy co najmniej do marca. Azjatyckie linie lotnicze takie jak Singapore Airlines, Cathay Pacific i Korean Air również dobrowolnie zdecydowały się nie wykonywać połączeń nad rosyjską przestrzenią powietrzną.
Jednakże pomimo tych dobrowolnych zakazów, niektóre międzynarodowe linie lotnicze kontynuują loty nad rosyjską przestrzenią powietrzną ze względów bezpieczeństwa. Wśród nich są Qantas i Cathay Pacific.
Afganistan
Kiedy talibowie przejęli kontrolę nad Afganistanem, kraj ten zamknął swoją przestrzeń powietrzną dla wszystkich lotów. Spowodowało to opóźnienia i odwołanie wielu lotów międzynarodowych. W rezultacie linie lotnicze straciły znaczne przychody z opłat za przeloty. Zamknięciu przestrzeni powietrznej towarzyszyły zakłócenia w pracy agencji pomocowych i transportu publicznego.
Kilka dużych linii lotniczych musiało przekierować swoje loty, aby ominąć przestrzeń powietrzną Afganistanu. Inne kraje również zaleciły liniom lotniczym utrzymanie wysokości co najmniej 25 000 stóp nad krajem.
Do niedawna Afganistan miał kilka lotnisk, które umożliwiały loty międzynarodowe. Niektóre linie lotnicze pracują nad stworzeniem alternatywnych tras. Należą do nich Air India i Turkish Airlines.
Zła pogoda
W kwestii opóźnień króluje pogoda. Pogoda może uniemożliwić samolotowi start, lądowanie, a nawet dotarcie do celu. Nie wspominając już o tym, że może spustoszyć ładunek samolotu.
Kontrola ruchu lotniczego (ATC) jest osobą, której zadaniem jest radzenie sobie ze wszystkimi wyżej wymienionymi scenariuszami. Na szczęście są oni zazwyczaj dobrze zorientowani w niuansach pogody w swojej jurysdykcji. ATC jest także odpowiedzialna za najważniejszą rzecz w powietrzu – bezpieczeństwo.
Nierzadko zdarza się, że lotniska są zamykane z powodu złej pogody. Na przykład Porty Kembla, Botany i Jackson w Australii zostały zamknięte w kwietniu 2015 roku z powodu powodzi.
Zatłoczenie
Zatłoczenie przestrzeni powietrznej to złożony i dynamiczny proces. Jest wynikiem dużego zapotrzebowania na usługi transportu lotniczego i ograniczonej pojemności przestrzeni powietrznej. Zatłoczenie może być spowodowane trudną pogodą, ćwiczeniami wojskowymi lub usterką mechaniczną.
Najważniejszym zasobem współdzielonym przez statki powietrzne w przestrzeni powietrznej jest sieć tras lotniczych. Obejmuje ona równoległe trasy lotnicze i skrzyżowania. Kiedy te zasoby są zatłoczone, opóźnienie lotu będzie duże.
Najbardziej efektywnym sposobem radzenia sobie z zatłoczeniem jest zmniejszenie liczby lotów. Jednak spowoduje to wzrost kosztów podróży lotniczych. Alternatywnie, podział przestrzeni powietrznej może pomóc w rozwiązaniu problemu. Można też zastosować kombinację obu podejść, aby zminimalizować skutki zatłoczenia.
Erupcja wulkanu
W zeszłym miesiącu wybuch wulkanu Eyjafjallajokull na Islandii spowodował pojawienie się chmury popiołu na niebie nad Europą. Była to pierwsza od ponad dwóch stuleci erupcja na taką skalę, która zakłóciła ruch lotniczy w dużej części Europy. Spowodowała też ogromne straty finansowe dla linii lotniczych.
Choć erupcje wulkanów są zjawiskiem naturalnym, są nieprzewidywalne. Mogą również powodować odwołanie lotów i uszkodzenia samolotów.
Właściwości fizyczne popiołu sprawiają, że jest on niebezpieczny dla samolotów. Może on również przenosić ładunki elektryczne, które mogą uszkodzić samolot. Dlatego decyzja o zamknięciu europejskiej przestrzeni powietrznej nie została podjęta lekkomyślnie.
Strefa Ograniczonego Lotu Waszyngton DC/Baltimore
Jeśli planujesz lot w rejonie Waszyngtonu DC/Baltimore, musisz wiedzieć o ograniczeniach, które rządzą przestrzenią powietrzną w tym regionie. Zasady te zostały wprowadzone po atakach terrorystycznych z 11 września.
W tym rejonie obowiązuje kilka różnych ograniczeń przestrzeni powietrznej. Chociaż ADIZ istnieje już od jakiegoś czasu, dopiero niedawno została skodyfikowana w części 93 FAR.
RFZ, czyli Obszar Specjalnych Zasad Lotu, został wprowadzony po atakach z 11 września. Ogranicza on wszystkie loty w rejonie Waszyngtonu do samolotów posiadających specjalne uprawnienia. Aby móc wykonywać loty w strefie FRZ, pilot musi przejść kontrolę przeszłości i przedstawić FAA plan lotu.