Branża e-comerce w Polsce dynamicznie rośnie każdego roku, ale wciąż pozostaje niezwykle konkurencyjna. Z tego powodu gracze są zmuszeni szukać kolejnych okazji i kanałów sprzedażowych. Między innymi dlatego ważnym trendem w e-commerce stał się model omnichannel. Na czym polega ta strategia? Czym różni się od starszego podejścia multichannel? Jakie kanały sprzedaży i komunikacji z klientem mają do dyspozycji sprzedający w sieci? Jak sprawnie organizować wysyłkę towaru? Wyjaśniamy!
Spis treści
Strategia omnichannel, czyli wiele kanałów
W najprostszym ujęciu strategia omnichannel w e-commerce zakłada zgodnie z nazwą sprzedaż prowadzoną jednocześnie w wielu kanałach. Wśród nich znajdują się zarówno stacjonarne formy handlu, jak i (stanowiące obecnie większość) internetowe.
Strategia omnichannel odpowiada współczesnym wzorcom preferowanym przez konsumentów, którzy pragną dostosować sposób robienia zakupów do swojego trybu życia. Poza sprzedażą, w modelu omnichannel na wielu kanałach odbywa się jednocześnie komunikacja z konsumentami, przede wszystkim aktywności reklamowe.
Różnice pomiędzy podejściem omnichannel a multichannel
Strategia omnichannel jest jednak czymś więcej, niż tylko sprzedażą w wielu kanałach. Taka definicja lepiej opisywałaby jej poprzedniczkę, czyli model multichannel. Na czym polegają różnice?
W modelu omnichannel korzysta się z bardziej holistycznego podejścia. Poszczególne kanały udostępniane przez sprzedawcę tworzą dla klientów jednolite doświadczenie zakupowe. W każdym kanale klient może zdobywać informacje o produkcie, spotkać się z ofertą, złożyć zamówienie, jak również je odebrać.
Przykłady? Standardowym jest złożenie zamówienia w aplikacji mobilnej, ale odbiór zakupów w punkcie stacjonarnym. Model omnichannel może jednak funkcjonować w inny sposób. Coraz więcej punktów handlowych nie prowadzi sprzedaży na szeroką skalę, ale pozwala na złożenie zamówienia, które następnie zostanie dostarczone do domu. Jeszcze inny model zakłada poruszanie się po sklepie stacjonarnym i dodawanie produktów do koszyka przy pomocy aplikacji mobilnej wykorzystującej kody QR.
Zazwyczaj model omnichannel zakłada jednolitą strategię sprzedażową i politykę cenową we wszystkich wykorzystywanych kanałach.
Potencjalne kanały sprzedaży w modelu omnichannel
Rozwój technologii sprawia, że model omnichannel pozwala na wykorzystanie coraz większej liczby potencjalnych kanałów sprzedaży, do których należą:
- sklepy internetowe,
- platformy marketplace,
- media społecznościowe,
- punkty stacjonarne,
- aplikacje mobilne,
- porównywarki cenowe,
- marketing afiliacyjny.
W każdej branży optymalna kombinacja kanałów sprzedaży jest inna, bo zależy od preferencji grupy docelowej.
Wysyłka towaru w modelu omnichannel
Dużym wyzwaniem w przypadku sprzedaży na wielu kanałach jednocześnie jest sprawna organizacja wysyłek. Sprzedawcy mają jednak do dyspozycji coraz doskonalsze narzędzia. Jednym z nich jest serwis Apaczka oferujące wsparcie automatyzujące proces nadawania przesyłek i pomagające ograniczyć koszty.
Narzędzie zawiera liczne integracje, w oparciu o które funkcjonują sklepy internetowe. Więcej na temat platformy Apaczka można przeczytać w sekcji Centrum Pomocy, dostępnej na stronie: https://www.apaczka.pl/centrum_pomocy/.