Jeśli myślisz o podjęciu innej pracy, możesz zastanawiać się, czy będziesz musiał podpisać nową umowę o pracę. Jeśli nie, możesz się martwić o niesprawiedliwe zwolnienie i drugie P45. Na szczęście są sposoby, by upewnić się, że nie złamiesz żadnego prawa.
Spis treści
Czy potrzebujesz P45 przy drugiej pracy?
P45 jest dokumentem wręczanym przez pracodawcę pracownikowi po odejściu z pracy. Formularz ten pokazuje kwotę podatku, którą pracownik zapłacił w ciągu roku. Pomaga on również upewnić się, że odprowadzany podatek emerytalny jest prawidłowy.
Jeśli przeprowadzasz się do nowego miejsca i rozpoczynasz nową pracę, możesz potrzebować P45. Nowy pracodawca będzie go potrzebował, aby obliczyć podatek od Twojego wynagrodzenia. Nie potrzebujesz P45, jeśli zmieniasz pracę, ale możesz zostać poproszony o jego dostarczenie, jeśli przechodzisz do nowej firmy.
Czy praca dla więcej niż jednej firmy jest legalna?
Czy jesteś jednym z około 8 milionów Amerykanów, którzy pracują dla więcej niż jednego pracodawcy? Dla wielu z nas posiadanie więcej niż jednej pracy jest bardzo potrzebną przerwą od codziennej harówki. Departament Pracy poinformował, że około 5% amerykańskiej siły roboczej pracuje dla więcej niż jednego pracodawcy. Mimo, że ta statystyka może być nieco przekłamana, to nadal stanowi znaczną część siły roboczej. Pozostaje pytanie: czy postępujesz właściwie? Na szczęście nie ma żadnego prawa, które by ci to uniemożliwiało. Nie wspominając o licznych korzyściach płynących z pracy dla kilku pracodawców.
Konflikt interesów
Konflikt interesów to sytuacja, w której osobiste, zawodowe lub finansowe interesy danej osoby kolidują z obowiązkami w miejscu pracy. Często stwarza to dylemat prawny lub etyczny dla obu stron.
Jeśli osoba ma główną pracę u jednego pracodawcy, a drugą u konkurencji, jest to uważane za konflikt interesów. Ważne jest, aby pracodawcy postępowali ostrożnie w sytuacjach konfliktu interesów pracowników.
Pracodawcy mogą uniemożliwić pracownikom podjęcie drugiej pracy, a nawet poprosić ich o wyłączenie pewnych projektów, jeśli uważają, że będą one powodować konflikt interesów. Jednak warunki te nie mogą być niezgodne z prawem lub naruszać porządku publicznego.
Klauzule lojalnościowe
Jeśli masz dwie umowy o pracę z różnymi pracodawcami, możesz się zastanawiać, jakie są zobowiązania wynikające z każdej z nich. Jedna z nich może dotyczyć obowiązku lojalności pracodawcy, a druga – klauzuli o zakazie konkurencji. Mimo że obowiązki te różnią się od siebie, oba wiążą się z obowiązkiem dobrej wiary ze strony pracownika.
Obowiązek lojalności to obowiązek dobrej wiary pracownika wobec pracodawcy. Dotyczy on wszystkich relacji pracodawca-pracownik.
Istnieją jednak pewne szczególne sytuacje, które są uznawane za naruszenie obowiązku lojalności. Należą do nich pracownicy zabiegający o klientów, pracownicy konkurujący z byłym pracodawcą oraz pracownicy podejmujący pracę u konkurencji po odejściu od byłego pracodawcy.
Klauzule zakazu konkurencji
Klauzule zakazu konkurencji to warunki umowne pomiędzy pracodawcami i pracownikami. Zazwyczaj trwają one od sześciu miesięcy do dwóch lat. Zazwyczaj ograniczają one pracownikowi możliwość konkurowania z byłym pracodawcą lub rozpoczęcia konkurencyjnej działalności.
Umowa o zakazie konkurencji może chronić tajemnice handlowe i własność intelektualną pracownika. Ale może też ograniczać możliwości zarobkowe pracownika. Dlatego tak ważne jest dokładne przejrzenie umowy przed jej podpisaniem.
Sądy zazwyczaj utrzymują w mocy umowę o zakazie konkurencji, jeśli jest ona rozsądna pod względem przedmiotu, czasu trwania i obszaru geograficznego. Czynniki te zależą od branży i usług świadczonych przez firmę.
Na przykład firma telekomunikacyjna może zezwolić swoim dyrektorom ds. marketingu na konkurowanie tylko przez sześć miesięcy. Jednak ten sam rodzaj klauzuli nie zostanie uznany, jeśli ogranicza pracownika do pracy w określonym stanie.
Unikanie niesprawiedliwego zwolnienia
Aby uniknąć roszczeń o niesprawiedliwe zwolnienie, pracodawcy muszą przestrzegać odpowiedniej procedury. Dzięki temu będą mieli pewność, że złożyli prawidłowe wypowiedzenie i podali prawidłowe przyczyny zwolnienia. Jeśli procedura nie jest przestrzegana, pracownik może złożyć wniosek do trybunału pracy.
Ważny powód zwolnienia jest o wiele bardziej prawdopodobny do zaakceptowania przez pracowników niż powód nieuzasadniony. Dostarczenie pracownikowi pisemnego wyjaśnienia powodów zwolnienia jest jednym ze sposobów, aby to osiągnąć.
Niezwykle ważny jest również skuteczny proces odwoławczy. Po odrzuceniu odwołania pracownik ma trzy miesiące na złożenie pozwu w trybunale ds. niesprawiedliwego zwolnienia.